Permata Bahagia


marhaban2u.com

Monday, April 7, 2014

ISLAM MENGALAKKAN POLIGAMI??


Islam bukan menggalakkan poligami tetapi menghadkan poligami. Seperti dalam al-quran "Kahwinilah wanita yang kamu sukai, dua, tiga atau empat orang ; tetapi jika kamu takuti tidak akan berlaku adil, maka kahwinilah seorang sahaja," (al-Quran, 4:3)
‘’dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh(hendak melakukannya). Oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awan-awan), dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani’’.(al-Quran, 4:129)
Dalam masyarakat barat, lelaki mempunyai perempuan simpanan ini biasa. Ini kerana masyarakat mereka tidak menerima lelaki berkahwin lebih dari satu. Jadi wanita simpanan itu menjalani kehidupan yang tidak terlindung dan memalukan. Pada kami itu situasi yang sangat tidak bagus. Kerana islam menjaga hak-hak wanita, jadi suami dibenarkan berkahwin empat. jadi isteri itu mendapat penjagaan dan hak yang sama.
Statistic menunjukkan bilangan wanita lebih ramai berbanding lelaki. Andaikata anda mempunyai akak yang belum berkahwin. dan disituasi ini ramai lelaki yang telah berkahwin. Adakah awak suka akak awak jadi wanita simpanan tanpa apa-apa perlindungan atau awak izinkan akak awak berkahwin dengan lelaki itu dan mendapat hak yang sama dengan isteri yang sebelumnya?.

No comments: